Dashboard
  • KI Tracker
  • KI Explorer
  • Blog
  • Info
  • Targeting Tracker
  • en

WARNING THIS ONLY SHOWS A MOCK-UP THE DATA IS NOT REAL YET! DO NOTE CITE.

In de CampAIgn Tracker analyseren we alle berichten op Facebook, Instagram, TikTok en X van partijen en kandidaten en geselecteerde influencers en commentatoren voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2025.

De live monitoring laat zien hoeveel AI-gegenereerde berichten door welke partijen worden verspreid. Daarnaast tonen we of AI-labels worden gebruikt, welke actoren in beeld komen, welke thema’s aan bod komen en of de toon positief of negatief is.

Op deze pagina vindt u analyses van AI-gegenereerde campagnes voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2025. Een doorzoekbaar overzicht van afzonderlijke AI-gegenereerde afbeeldingen en video’s is beschikbaar in de AI Explorer.


Overzicht van Inhoud

Hier laten we zien hoeveel AI-inhoud we hebben gevonden, uitgesplitst naar platform, actortype en politieke voorkeur.

  • Naar Partij / Politieke Steun
  • Per Platform
  • Naar Actortype

Deze visualisatie laat zien hoeveel AI-gegenereerde inhoud elke partij heeft gepubliceerd. De veldgrootte komt overeen met het aantal geïdentificeerde berichten. Grotere velden duiden op een hoger gebruik van AI door de betreffende partij.

Aandeel berichten met en zonder AI

  • Partijen & Politici
  • Overige Actoren


Deze grafiek toont het relatieve aandeel AI-gegenereerde inhoud per partij. De partijen zijn gesorteerd naar het hoogste aandeel AI-inhoud.

Let op: bij partijen met minder totale berichten (inclusief kleinere partijen) kan zelfs beperkt AI-gebruik leiden tot hoge relatieve percentages.


AI-transparantie

  • Partijen & Politici
  • Overige Actoren


Openbaarmaking van AI-inhoud via disclaimers van partijen of platformlabels is cruciaal voor transparantie. Deze visualisatie toont hoe vaak AI-gegenereerde inhoud werd gepubliceerd met/zonder disclosure en of het label door de partij of door Meta werd toegevoegd.


AI-mediavormen

  • Partijen & Politici
  • Overige Actoren


Deze grafiek toont het percentage afbeeldingen en video’s in berichten die als AI-gegenereerd zijn geïdentificeerd. Dit helpt te laten zien welke mediavormen vaker met AI worden ingezet.


AI-inhoudsanalyse

  • Partijen & Politici
  • Overige Actoren


Let op: het is mogelijk dat een bericht zowel negatieve als positieve inhoud bevat.



Let op: een enkel bericht kan meerdere thema’s behandelen.



Let op: het is mogelijk dat een bericht zowel negatieve als positieve inhoud bevat.



Let op: een enkel bericht kan meerdere thema’s behandelen.



Let op: een enkele afbeelding kan meerdere beeld-/videothema’s bevatten.


Afgebeelde personen in AI-inhoud

  • Partijen & Politici
  • Overige Actoren


Deze visualisatie toont welke persoon(groepen) in hoeveel van de AI-gegenereerde afbeeldingen/video’s worden afgebeeld.

Let op: een enkele afbeelding kan meerdere personen bevatten.


AI-inhoud door de tijd heen


Deze grafiek toont het gebruik van AI versus niet-AI-inhoud door de tijd heen.



  • Copyright 2025, CampAIgn Tracker (Klick für Impressum)
  • Datenschutzerklärung
 
  • Finanziert durch die Baden-Württemberg Stiftung